ساخت دستگاه جداساز کلاله زعفران با کارایی بالا در دانشگاه شریف

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

ساخت دستگاه جداساز کلاله زعفران با کارایی بالا در دانشگاه شریف

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال ۴۳۰ تن زعفران در سطحی بین ۱۱۳ تا ۱۱۵ هزار هکتار تولید می‌شود. وی از ساخت دستگاه جداساز کلاله زعفران با کارایی بالا نیز خبر داد. «حسین زینلی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق برنامه هر ساله بین یک تا دو هزار هکتار به سطح زیر کشت زعفران در کشور اضافه می‌شود اما در نظر داریم برای سال‌های آتی برنامه افزایش تولید در واحد سطح را پیش بگیریم. وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد زعفران تولیدی کشور مربوط به سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است، ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی اکنون اکثر استان های کشور  در سطح ۶ هزار هکتار کشت زعفران دارند.

زینلی یکی از مشکلات اساسی در بخش تولید زعفران را پیاز فله ای ریز، درشت و آلوده عنوان کرد و گفت: برنامه توسعه مکانیزاسیون زعفران در دستور کار است و این اقدام در افزایش درآمدزایی کشاورزان و کاهش هزینه های تولید تاثیر بسزایی دارد به طوری که امسال پیاز زعفران توسط دستگاه سورت شد. به گفته وی، اکنون دستگاه های سورت زعفران توسط تولیدکنندگان داخلی با قیمت هایی کمتر از یک دهم نرخ دستگاه های سورت خارجی ساخته و با دریافت گواهی سلامت از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور به بازار عرضه شده است و تلاش داریم توسعه مکانیزاسیون در این بخش برای سال آینده با جدیت بیشتری دنبال شود.

ساخت دستگاه جداساز کلاله زعفران در دانشگاه شریف با کارایی بالا

وی توسعه مکانیزاسیون در کاشت و برداشت زعفران را موثر  دانست و ادامه داد: امسال بیش از ۷۰ درصد پیاز زعفران به صورت مکانیزه  کشت شده و هر سال مدل های جدید کارنده تولید می شود. مجری طرح گیاهان دارویی اضافه کرد: برای کاهش آلودگی های در برداشت محصول، دستگاه برداشت گل زعفران توسط دانشجویان دانشگاه شریف با ۷۰ تا ۸۰ درصد کارایی تولید شده که این دستگاه قادر به جداسازی کلاله های گل زعفران از یکدیگر است در صورتی که کارایی این دستگاه به ۹۰ درصد برسد به طور حتم امسال وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

76 − 68 =