خط فرآوری و پا‌ک‌سازی گل زعفران(سپران)

خط فرآوری و پاک‌سازی گل زعفران مجموعه‌ای از ماشین‌های صنعتی است که هدف اصلی آن جداسازی کلاله‌ی زعفران از گل می‌باشد. این محصول منحصر به فرد از مجموعه‌ی زیرسیستم‌های متعددی نظیر سیستم برش، سیستم پردازش تصویر و شناسایی گل، سیستم غربالگری و جداسازی تشکیل شده‌است. ورودی این محصول گل تازه‌ی زعفران است و خروجی‌های آن شامل کلاله گل به صورت نگین و پوشال جدا، پرچم و گل‌برگ می‌باشد.

خط فرآوری زعفران شامل سه بخش اصلی فیدر یا تعذیه کننده، واحد شناسایی و برش و واحد جداساز می‌باشد. در بخش اول، گل زعفران  به صورت انبوه روی نوارنقاله ورودی قرار می‌گیرد.سپس گل‌ها وارد بخش شناسایی می شوند. در این بخش دستگاه با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و انبوهی از اطلاعات درباره شکل و فرم و رنگ گل که در کامپیوتر سامانه ذخیره شده، گلها را شناسایی و نقطه برش را تعیین می‌کند. سپس عملیات برش گل از محل مناسب (با توجه به اینکه تولید زعفران پوشال یا نگین مدنظر باشد) توسط ربات ها انجام می شود بعد از برش نیز اجزای گل وارد بخش جداساز می شوند که طی آن ابتدا گلبرگ‌ها در یک مخزن جدا می‌شوند. سپس سایر اجزا مثل پرچم، ساقه و نهایت، کلاله جداسازی می‌شوند.

تاکنون 3 نسخه از این محصول با برند سپران طراحی شده است که دو نسخه سپران 252 و سپران 253 تجاری سازی شده و در مناطق مختلف نصب شده است و نسخه سپران 254 نیز مراحل تحقیق و توسعه را طی می کند. 

نسخه سپران 253 با برش هوشمند و جداساز بادی راه اندازی شده است و نیاز به 6 نفر نیرو کار شامل مدیریت خط، تزریق زعفران به خط، بازگردانی خطای برش و خالص سازی نهایی محصول دارد. ظرفیت اسمی دستگاه 25 کیلوگرم در ساعت با گل تازه است و خلوص کلاله‌ی خروجی نزدیک به 98% درصد می‌باشد.