دستگاه زعفران در مدار توسعه؛ رونمایی از نسخه آزمایشگاهیِ سپران 501

خط زعفران پاک کن - نسخه سپران 501

فاز اول توسعه نسخه جدید دستگاه زعفران پاک کن پایان یافت؛

رونمایی از نسخه آزمایشگاهیِ سپران 501

شرکت والی بعد از توسعه دو نسخه سپران 252 و سپران 253 از دستگاه هوشمند  فرآوری گل زعفران در سال­های 1399 و 1400 ، اکنون در سال 1402 یک پروژه تحقیق و توسعه بنیادین را روی این خط انجام و موفق شد در پاییز امسال یک نسخه آزمایشگاهی از این نسخه جدید دستگاه را در مدار آزمون قرار دهد.

بر اساس این گزارش، پروژه تحقیق  و توسعه مربوطه، بعد از توقف توسعه نسخه سپران 254 و همچنین ارتقائات جزئی روی نسخه 253 ( که به نسخه 253+ در سال 1401 منجر شد) تعریف شد. بعد از تغییرات اساسی در وضعیت بازارِ زعفران و کاهش شدید عرضه گل و برخی مسائل دیگر، شرکت تصمیم گرفت به جای ارتقائات جزئی، یک نسخه کاملا متفاوت از محصول ارائه کند که مهمترین مزیت­های ان عبارتند از:

  • استفاده از ماژول­های هوشمند بسیار بیشتر در خط و کاهش وابستگی به اجزای مکانیکی
  • افزایش قابل توجه ظرفیت و سایر مشخصات عملکردی
  • کاهش تعداد خروجی های دستگاه و کاهش تعداد ماژول ها (کاهش نسبی تعداد کارگر موردنیاز و طول خط)

این سامانه که به صورت Sorter-based توسعه داده شده است از جهات مختلف با نسخه های 252 و 253 متفاوت است و انتظار می­رود نسخه نهایی آن ظرفیتی دوبرابر بیشتر از نسخه 253+ داشته باشد. میزان نیاز به نیروی کار نیز کمتر شود (5 نفر) و دقت عملکرد افزایش و پرتی کاهش یابد.

فیلم زیر عملکرد نسخه آزمایشگاهی این سامانه را نشان می­دهد که در پاییز 1402 و در پایان فاز اول پروژه تحقیق و توسعه مربوطه راه اندازی شده است.

فاز 2 این پروژه برای 9 ماهه آتی تا انتهای تابستان 1403 طراحی شده است که طبق آن یک نمونه پایلوت از دستگاه توسعه داده خواهد شد و فاز نهایی مربوط به ارزیابی عملکرد نمونه پایلوت است که در پاییز 1403 انجام خواهد شد.

 

گفتنی است هیچ­گونه دستگاه مشابهی در داخل و خارج از کشور وجود ندارد و این شرکت برای اولین بار تمام فرآیند جداسازی کلاله زعفران از سایر اجزای گل را به صورت مکانیزه عملیاتی کرده است. این سامانه پیشتر توسط مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی ارزیابی و تایید شده است و همزمان تاییدیه دانش­بنیان خود را نیز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده است. البته شرکت به صورت سالانه محصول را توسعه می­دهد و چنانچه گفته شد، طی آخرین برنامه توسعه­ای، تمام واحدهای اصلی سامانه (فیدر، کاتر و جداساز) به سامانه­های هوشمند و کاملا صنعتی مجهز شده اند. اگرچه نسخه های قبلی برای برخی کاربردهای محدود کارایی لازم را داشت اما نسخه جدید این محصول قادر است تنوع بیشتری از انواع گل ورودی را پذیرش کند و همزمان ظرفیت عملیاتی بالاتری نیز دارد.

با توجه به توسعه اساسی دستگاه و مشخصات عملکردی آن، انتظار می­رود با استقبال بیشتری از سوی اهالی بازار مواجه شود. اگرچه این روزها کاهش تولید گل زعفران، دغدغه بخشی از اهالی بازار در خصوصِ نبود نیروی کار و اتلاف گل در اثر تاخیر در پاک کردن را کاهش داده است اما همچنان بسیاری از فعالان صنعت زعفران، توسعه این سامانه را برای آینده صنعت زعفران ایران حیاتی و ضروری می­دانند. چرا که فرآیند برداشت و پاک کردن گل به صورت دستی بسیار پرهزینه و زمانبر است و همزمان به خاطر طولانی شدنِ فرآیند منجر به کاهش کیفیت محصول نهایی و همچنین ورود آلودگی به آن می­شود.

این سامانه با قدرت پاک کردنِ نیم تا یک تن گل زعفران در هر شبانه روز، قادر است هزینه تمام شده خود را در کمتر از سه سال به خریدار بازگرداند. ضمن آنکه امکان خرید محصول با استفاده از تسهیلاتِ صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین بانک کشاورزی با نرخ ترجیحی و دوره بازپرداختِ 2 تا 5 ساله نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 6 =