نخستین دستگاه فرآوری هوشمندگل زعفران جهان چه ویژگی هایی دارد؟

معرفی دستگاه گل پاک کن زعفران

نخستین گل پاک کن هوشمند جهان چه ویژگی هایی دارد؟

شرکت والی برای اولین بار در جهان، با استفاده از تکنولوژی های نوین و پیشرفته (hitech) سامانه ای برای فرآوری گل زعفران (یا همان گل پاک کن زعفران یا دستگاه پرکن زعفران ) طراحی و راه اندازی کرده و بعد از تست های نهایی و میدانی از سال 1399 روانه بازار کرده است.

در ادامه تلاش میکنیم به معرفی این محصول، از جمله تاریخچه تولید و ارتقا، مشخصات عملکردی و نحوه کار و اجزا بپردازیم.

این سامانه فوق پیشرفته حاصل تلاش های یک تیم از خبرگان علمی و صنعتی کشور در شرکت والی است که هسته اولیه ان در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شد. برای مطالعه بیشتر در خصوص تاریخچه شرکت و محصول گل پاک کن زعفران مطلب زیر را بخوانید:

قصه اولین دستگاه هوشمند گل پاک کن زعفران و افتخارات کسب شده توسط والی

گل پاک کن هوشمند زعفران چگونه کار میکند؟

سامانه گل پاک کن زعفران شامل سه بخش اصلی است؛ فیدر یا تعذیه کننده، واحد شناسایی و برش و واحد جداساز
در بخش اول شما می توانید گل زعفران را به صورت انبوه روی نوارنقاله ورودی  قرار دهید. فیدر گل ها را به نحو مطلوب وارد خط میکند.

بعد گلها وارد بخش شناسایی می شوند. در این بخش دستگاه بااستفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و انبوهی از اطلاعات درباره شکل و فرم و رنگ گل که در کامپیوتر سامانه ذخیره شده، گلها را شناسایی و نقطه برش را تعیین میکند. سپس عملیات برش گل از محل مناسب (با توجه به اینکه تولید زعفران پوشال یا نگین مدنظر باشد) توسط ربات ها انجام می شود.

بعد از برش نیز اجزای گل وارد بخش جداساز می شوند که طی آن ابتدا گلبرگ ها در یک مخزن جدا می شوند. سپس سایر اجزا مثل پرچم، دمگل و نهایتا سرگل جداسازی می شوند. شما می توانید خروجی دستگاه را وارد خشک کن کرده و زعفران خشک با کیفیت بالا تحویل بگیرید.

مشخصات دستگاه گل پاک کن زعفران چیست؟

سامانه فعلی (سپران 253 که برای سال 1400 عرضه می شود) برای عملکرد با سرعت 25 کیلوگرم گل استاندارد در ساعت (50 هزار عدد گل در ساعت) و تولید محصول نگین و پوشال بهینه سازی شده است. میزان کار در شبانه روز نیز 20 ساعت در نظر گرفته شده است. ورودی دستگاه باید گل تازه زعفران باشد. هرچه گلها تازه تر و تردتر باشد عملکرد دستگاه بهتر و خروجی ها یکنواخت تر خواهد بود.

استفاده از محصول برای کسانی که می توانند بلافاصله گل تازه را از مزرعه به دستگاه منتقل کنند توصیه می شود. اگرچه تا چند ساعت بعد از برداشت هم عملکرد دستگاه مشابه حالت اسمی است اما با گذشت زمان و کاهش رطوبت گل، ظرفیت کاری باید کمتر در نظر گرفته شود.

 

سامانه هوشمند گل پاک کن چقدر فضا می خواهد؟

شاید اطلاق دستگاه گل پاک کن به این سامانه خیلی دقیق نباشد، چرا که یک خط تولید کامل و بزرگ است که فضای کارگاهی مناسبی برای استقرار میطلبد و یک دستگاه منفرد نیست. فضای موردنیاز سامانه حدود 200 مترمربع است. دستگاه در دو چیدمان طولی و L قابل تولید است تا در کارگاه ها و فضاهای مختلف قابل استفاده باشد. تصاویر زیر این دو چیدمان دستگاه را نشان میدهد.

دستگاه با برق متناوب سه فاز کار میکند و حدود 6نفر نیروی کار نیز نیاز دارد تا عملکرد را تکمیل کنند.

استفاده از دستگاه هوشمند گل پاک کن زعفران مزایای گسترده ای در حوزه کاهش هزینه نیروی کار، افزایش کیفیت و سلامت محصول تولیدی و … دارد که این مزایا را در کنار مزیت های مالی و … قابل تبیین است.

برای آشنایی بیشتر با آخرین محصول دستگاه این مطلب را بخوانید:

مشخصات سپران 253 برای تحویل 1400 ؛ کاتالوگ، فیلم، مهلت ثبت نام و سایر جزئیات

One thought on “نخستین دستگاه فرآوری هوشمندگل زعفران جهان چه ویژگی هایی دارد؟

  1. رضا احمدی میگوید:

    سلام.دستگاه موجود هست ؟
    اگه امکانش هست پیام بدین
    09397705247

  2. حامد میگوید:

    سلام و خدا قوت.
    آیا از 7 نفر نیروی کار
    به کاربر متخصص رایانه و متخصص الکتروتکنیک (برق صنعتی و سه فاز) نیاز دارد. یا کاربران عادی هم از پسش بر میآیند

    • مدیریت
      مدیریت میگوید:

      خیر. کاربر حالت سرکارگر دارد که برخی کارهای خاص و ساده را باید انجام دهد اما کارش تکراری نیست (مثل سایر کارگران) بلکه باید در طول خط فعالیت های خاصی را به صورت دوره ای انجام دهد

  3. مصطفی میگوید:

    سلام
    کارگر ساده نیاز دارد یا متخصص؟ ۲۰۰متر مربع جا لازم دارد؟ آموزش لازم داده می شود؟ آیا در پایان پاک کردن ، کار خشک کردن پرسی و نگین را هم انجام می دهد؟ قیمت دستگاه چقدره؟

    • مدیریت
      مدیریت میگوید:

      جناب یعقوبی سلام
      همه موارد در متن توضیح داده شده است. مستقلا از طریق ایمیل نیز برای شما پاسخ موارد ارسال شد
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 × = 12