مشکلات در برابر گسترش فناوری صنعت زعفران

درددلی با کشاورزان در خصوص هک شدن سایت و توقف روند ثبت نام متقاضیان

سنگ اندازی مافیای زعفران در برابر تحول تکنولوژیک در صنعت زعفران؛ از تلاش برای انحصار و کپی تا هک سایت شرکت

تلاش های بیهوده کسانی که منافع خود را در خطر دیده اند برای تملک یا توقف تولید دستگاه گل پاک کن زعفران بی نتیجه خواهند ماند

خیلی ها از شنیدن خبر موفقیت شرکت والی در تولید و عملیاتی سازی سامانه هوشمند گلپاک کن زعفران خوشحالند. هم کشاورزان و هم تجار. اما برخی سخت نگران شده اند.

تقریبا همه در صنعت زعفران خوشحالند. حتی کشاورزانی که قدرت مالی برای خرید دستگاه ندارند هم خوشحال و راضی اند. میگفتند که اگر دستگاه باشد، اوج عرضه گل میشکند و ما هم در دسترسی به نیروی کار راحت تر خواهیم بود. مهمتر اینکه قیمت ها افت نخواهد کرد. قیمت هایی که هر سال به خاطر اضطرار و اجبار کشاورزان به فروش گل شدیدا افت میکند.

اما در مقابل عده معدودی هستند که نه تنها خوشحال نیستند بلکه ناراحت اند! همان هایی که سالانه با استفاده از اضطرار کشاروزان و افت شدید قیمت ها، صدها میلیارد تومان از جیب کشاورزان در می آورند. آنها خوب میدانند که اگر دستگاه گلپاک کن به تولید انبوه برسد منافعشان سخت به خطر خواهد افتاد.

آنها، حالا که خبر موفیت قطعی دستگاه هوشمند والی را شنیده اند نگران شده اند. گاهی تلاش میکنند با ارسال نماینده های گمنام درباره دستگاه اطلاعات بگیرند. گاهی تلاش میکنند محصول را کپی کنند و سراغ چینی ها میروند تا دستگاه را برایشان کپی کند و گاهی نیز تلاش میکنند انحصار استفاده از دستگاه را در اختیار بگیرند. وقتی ناامید می شوند از خرابکاری و هک سایت و … هم دریغ نمی­کنند. علت در دسترس نبودن سایت طی چند روز اخیر هم همین خرابکاری ها بوده است.

البته واضح است که جوانان این سرزمین در شرکت والی که تنها یکی از انگیزه هایشان مسائل مالی بوده است، زیر بار این فشارها و تطمیع و خرابکاری ها نخواهند رفت و نه انحصار تولید یا استفاده را به کسی خواهند داد و نه در برابر خرابکاری ها ناامید خواهند شد و راه خود را ادامه خواهند داد. دستگاه گلپاک کن متعلق به همه اهالی صنعت زعفران، مخصوصا کشاورزان است.

واضح است که جوانان این سرزمین در شرکت والی که تنها یکی از انگیزه هایشان مسائل مالی بوده است، زیر بار این فشارها و تطمیع و خرابکاری ها نخواهند رفت و نه انحصار تولید یا استفاده را به کسی خواهند داد و نه در برابر خرابکاری ها ناامید خواهند شد و راه خود را ادامه خواهند داد. دستگاه گلپاک کن متعلق به همه اهالی صنعت زعفران، مخصوصا کشاورزان است.

به خواست خدا سال آینده محصول را به تعدادی از فعالان واقعی صنعت با اولویت کشاورزان عرضه خواهیم کرد و فعالان قدیمی که منافعشان را در اضطرار کشاورزان یافته اند، بهتر است خود و کسب و کارشان را به شرایط جدید تطبیق دهند. قطعا همراهی با جریان رود بهتر از تلاش برای متوقف کردن آن است. البته آنها نیز میتوانند ضمن همراهی با جریان رود از دستگاه به صورت محدود استفاده کنند. اما فکر توقف روند و یا دریافت انحصار استفاده از دستگاه را از سر خود بیرون کنند.

بهتر است اهالی قدیمی با تکنولوژی و شرایط جدید صنعت زعفران کنار بیایند و کسب و کار و منافع جدیدی برای خود تعریف کنند. حتی میتوانند متقاضی خرید دستگاه باشند اما به تعداد محدود و فکر انحصار را هم از سر خارج کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 × = 30