تایید دستگاه زعفران پاک‌کن شرکت سامانه‌های هوشمند والی

مدیر باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان پیشرفت دو دستگاه گلپاک کن زعفران توضیح داد:

دستگاه شرکت والی تاییدیه کامل گرفت

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی از تایید کامل دستگاه گلپاک­کن شرکت والی در هر دو بخش برش و جداساز خبر داد و در خصوص سایر دستگاه ها نیز توضیحاتی ارائه کرد. گفتنی است پیشتر نیز مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی واقع در کرج، دستگاه شرکت والی را تایید و در سایت خود درج کرده بود. اینجا بیشتر بخوانید:

مهر تایید مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی بر دستگاه گلپاک کن شرکت والی

در خصوص تایید دستگاه­های گلپاک کن دنیای زعفران نوشت: مهرماه امسال ولوله ای در صنعت زعفران به پا شد و انبوهی از خبرها در خصوص دستگاه گلپاک کن زعفران منتشر شد. چنانچه پیشتر گفتیم سه دستگاه پر سر و صداتر بودند. دستگاه شرکت والی که درزاوه نصب و با تعداد کم مسیر عملیاتی سازی را طی کرد. دستگاه آقای منصورپورِ تربتِ جام و آقای انصاریِ درگز که هر دو تعداد بالاتری فروخته بودند. دستگاه اول با موفقیت مسیر را طی کرد و تاییدیه های لازم را هم گرفت و از انتهای فصل اخبار شروع تولید انبوه ان منتشر شد. اما دو دستگاه دیگر شرایط خاصی داشتند. هر دو در بخش برش مشکلات زیادی داشتند و شکایت هایی (مخصوصا از دستگاه درگز) ایراد شد. در بخش جداساز هم مشکلاتی گزارش شد.

اکنون یک مقام مسئول در جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرده که دستگاه شرکت والی “خوشبختانه طی دو مرحله بازدید به همراه کارشناسان اداره فناوری های مکانیزه و محققین مرکز تحقیقات، تست دستگاه توسط مرکز آزمون کرج انجام و نتایج رضایت بخش بود”.

وی درباره دستگاه دوم (دستگاه آقای منصورپورِ تربت جام) در بخش برش نقایصی دارد اما در بخش جداساز قادر به پاک کردنِ 7 کیلو گل در ساعت با خطای 3 درصد است.

در ادامه مشروح اظهارات آقای نقیبی را میخوانیم:

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، مدیر باغبانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این رابطه اظهار داشت: از ایتدای سال جاری بخصوص از ایتدای فصل برداشت  زعفران، پیگیری‌هایی در جهت رفع این مشکلات انجام گرفته است.

سید هاشم نقیبی افزود:  در همین راستا  پیگیری برای تست یک دستگاه گل پاک کنی که توسط متخصصین دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده است، صورت پذیرفت و هماهنگی لازم جهت انتقال دستگاه به شهرستان زاوه در فصل برداشت گل و همکاری یکی از زعفرانکاران روستای صفی آباد با سازنده،  برای رفع ایرادات دستگاه، صورت گرفت.

وی افزود: خوشبختانه طی دو مرحله بازدید به همراه کارشناسان اداره فناوری های مکانیزه و محققین مرکز تحقیقات، تست دستگاه توسط مرکز آزمون کرج انجام و نتایج رضایت بخش بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:  این دستگاه قادر به پاک کردن 15 کیلو گل در ساعت می باشد و خطای دستگاه زیر 6 درصد می باشد . این دستگاه در طی 10 ساعت به همراه 6 اپراتور قادر به پاک کردن 150کیلو گل می باشد که همین میزان گل توسط 50 کارگر پاک خواهد شد لذا با توجه به کیفیت و کارایی دارای مزیت است.

 

این مقام مسئول ادامه داد:  یک دستگاه دیگر گل پاک کنی در تربت جام طی 2 مرحله مورد بررسی قرارگرفت  که شامل دو دستگاه مجزا بود یکی بخش کاتر یا برش گل و قسمت دیگر بخش سپراتور یا جداکننده که با پیگیری های بعمل آمده سعی شد با توجه به نقایصی که بخش برش دستگاه داشت با یکی دیگر از سازندگان دستگاه گل پر کنی همکاری کند.

وی بیان کرد: نهایتا طی بازدید مشترک با اداره فناوری های مکانیزه سازمان و تست دستگاه مشخص شد که قسمت برش دستگاه هنوز دارای نقایصی می باشد ولی خوشبختانه بخش جداکننده مورد تست قرار گرفت و مشخص شد که اگر گل ها توسط کارگر برش زده شود می تواند 7 کیلو گل را در ساعت با درصد خطای زیر 3 درصد پاک کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: با بررسی این دستگاه با پاک کردن دستی گل مشخص شد که این دستگاه می تواند 3 برابر سرعت بیشتری نسبت به روش سنتی داشته باشد که با توجه به حجم دستگاه و پرتابل بودن و قیمت مناسب دستگاه می‌تواند در حال حاضر کمک به کاهش هزینه‌های تولید این محصول کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =