زعفران با شاخصه رنگ 350

چگونه با تسریع در فرآوری زعفران، می توان به ارقام نجومی کیفیت زعفران دست یافت؟

مصرف زعفران در صنایع غذایی، بیش از هرچیز به خاطر رنگ آن است. البته عطر و طعم هم جایی خودش را دارد اما رنگ طبیعی و منحصربه فرد زعفران در مشتری پسند کردن بسیاری از محصولات (از نوشیدنی ها تا بستنی و دسرها و برنج زعفرانی) یک نقش ویژه دارد.

زعفران با قدرت رنگ 350؟ مگه میشه مگه داریم؟

به همین خاطر هرچه قدرت رنگ دهی زعفران بیشتر باشد، بر قیمت و ارزش آن افزوده خواهد شد. در آزمایشگاه ها، قدرت رنگ دهی را بر اساس میزان کروسین قابل جذب اندازه گیری میکنند. هم اکنون (طبق استاندارد ملی زعفران) میزان کروسین در مرغوب ترین انواع زعفران (رشته ای بریده یا همان نگین) حدود 230 اعلام می شود. البته برخی از انواع مرغوب نگین قدرت رنگ­دهی بیشتری تا 270 هم دارند.

جدول کیفیت زعفران بر اساس استاندارد- ردیف 7 مربوط به قدرت رنگ دهی است

اما این همه ماجرا نیست. برخی فعالین بازار، از تولید محصولاتی با کروسین 350 صحبت می کنند. عددی که بسیار جذاب است و در اسپانیا و دیگر کشورها، مشتریان دست به نقدی هم دارد. با این حال تولید چنین محصولی در مقیاس بالا ممکن نیست. چرا؟

دلیل اصلی این است که یک عامل بسیار مهم در حفظ کیفیت زعفران (از جمله قدرت رنگ دهی) تسریع در برداشت و فرآوری و خشک کردن است. یعنی هرچه فرآیند برداشت گل تا استخراج و انبارش سرگل سریعتر باشد، کیفیت بسیار بالاتر خواهد بود. زعفران بسیار مرغوب با قدرت رنگ 350 هم در شرایطی استحصال می شود که زعفران بعد از برداشت سریعا فرآوری و به سرعت هم خشک می شود.

اما در ساختار فعلی بخش کشاورزی، زعفران ساعتها بعد از برداشت بین شهرها و افراد در حاشیه شهرها توزیع و دست به دست می شود و لذا کیفیت از دست می رود. در بهترین حالت برای حجم زیادی از زعفران کشور، فاصله 24 تا 48 ساعتی از برداشت تا خشک کردن رخ می دهد. این یعنی از دست رفتن قدرت رنگ دهی و عطر زعفران!

با این حال بسیاری از اهالی حرفه ای صنعت زعفران تصریح کرده اند که در صورت ایجاد ماشین آلات کارامد فرآوری زعفران، نیاز به انتقال گل زعفران از مزارع به حاشیه شهرها برای فرآوری از بین می رود و با تسریع در فرآوری در محیط بهداشتی و کنترل شده، تولید حجم بالایی زعفران با قدرت رنگ 350 و حتی بیشتر، شدنی است. موضوعی که ارزش افزوده بخش کشاورزی را به شدت افزایش خواهد داد.

One thought on “زعفران با شاخصه رنگ 350

  1. حجت عبيدي میگوید:

    بسيار عالي از شما تيم فني و مهندسي كه در راه اعتلاي كشاورزي در تلاش هستيد
    اينجانب توليد كننده زعفران از شهرستان كاشمر هستم كه بزرگترين دغه دغه ما جدا سازي سر گل زعفران در فصل برداشت هست ، چه بسا كه امسال بعلت نبود كارگر براي جداسازي سرگل ، ضرر سنگين متقبل شديم
    حال اگر دستگاه ساخت شما اگر جوابگو باشد تحول بزرگي در اين صنعت ميباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

50 + = 59